E-mailmarketing, zo doe je dat!


Voordelig een grote doelgroep bereiken en makkelijk de resultaten meten? Dat doe je met e-mailmarketing. Iets voor jou?
Met e-mailmarketing blijf je in de picture bij klanten en relaties. Je doet aanbiedingen, vertelt over nieuwe ontwikkelingen en geboekte resultaten. Zo bouw je aan goede relaties. Via de nieuwsbrief laat je lezers doorklikken naar je website.

Natuurlijk heeft e-mailmarketing ook nadelen. Je nieuwsbrief kan in de spambox belanden of om een andere reden niet geopend worden. Verder ben je verplicht geadresseerden de mogelijkheid te bieden zich uit te schrijven. Toch wegen de voordelen hier tegenop. Zeker omdat je weinig kosten hebt. Om te voorkomen dat mensen zich uitschrijven voor je nieuwsbrief, zorg je voor interessante content. Content die past bij je doelgroep. Maar het is vooral belangrijk dat je die content op de juiste wijze presenteert. Dat begint bij een pakkende titel. De tekst in de e-mail bestaat uit korte alinea’s. Zo bied je de tekst aan in hapklare brokken. Je spreekt de lezer direct aan. Op die manier voelt de lezer zich persoonlijk aangesproken. Naast de tekst is ook het visuele aspect van belang. Daarbij moet je eigenzinnig, consequent en creatief te werk gaan.

Tip 1: eigenzinnig
In de eerste plaats ga je eigenzinnig te werk. Als bedrijf wil je eruit springen. Je wilt niet een van de velen zijn, maar de enige echte! Wat jou onderscheidt van al die anderen wordt weerspiegeld in het visuele ontwerp van je e-mail. Om dat te bereiken, moet je goed weten wie jij bent en wat je anders maakt.

Tip 2: consequent te werk gaan 
In de tweede plaats ga je consequent te werk. Als bedrijf wil je steeds dezelfde uitstraling hebben. Dat maakt je herkenbaar. Daarom heb je een huisstijl nodig. Die voer je door in al je uitingen: je locatie, bedrijfswagens, personeelskleding, website, folders én in je e-mails. Voor je e-mails is een e-mailformat in je huisstijl handig.

 Tip 3: creatief 
In de derde plaats ga je creatief te werk. Een goed beeld trekt de aandacht van de kijker. Die wil meer weten. Hij zal ook sneller de tekst gaan lezen. Bij een goed ontwerp vormen de verschillende elementen een eenheid. Met een creatief ontwerp kom je professioneler over.

Tip 4: verzamel e-mailadressen
Als je voor e-mailmarketing kiest, is je eerste stap het verzamelen van e-mailadressen. Je blijft nieuwe e-mailadressen verzamelen door bijvoorbeeld een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief op je website te plaatsen. Maar ook door het laten downloaden van relevante content, zoals e-books, whitepapers, etc. 

Programma's
Je maakt en verstuurt je nieuwbrief eenvoudig met online programma’ s, zoals Mailchimp waar we bij Treffend en co mee werken. We delen onze ervaring op het gebied van e-mailmarketing graag met anderen. We helpen je bij het bepalen van wat je onderscheid, het ontwerpen van een complete huisstijl en een e-mailformat. Daarnaast kunnen we ook het versturen van de e-mails via Mailchimp voor je regelen.